۱) فرآیند تهیه و توزیع صحیح تراکت

تراکت‌ به عنوان یکی از ابزارات تبلیغاتی، فرآیندی را در تهیه، چاپ و پخش به خود اختصاص می‌دهد. هر چه میزان آشنایی با این فرآیند کامل‌تر باشد نتیجه‌ای که حاصل می‌گردد مطلوب‌تر خواهد بود.

۲) شناخت مخاطبین هدف

یکی از موارد بسیار مهمی که در طراحی، تهیه و پخش تراکت باید در اولیت بررسی قرار گیرد شناسایی مخاطبین و بازار هدف مورد نظر با توجه به نوع کسب‌و‌کار است. هرچه در این مبحث با قدرت بیشتری پیش بروید بدون شک نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌گردد. در فرآیند شناخت مخاطبین مورد نظر می‌بایست مواردی همچون رنج سنی و جنسیت مخاطبین را در هردو مورد تهیه و پخش صحیح تراکت در نظر گرفت. در این حالت دقت لازم در رابطه با استفاده از توناژ رنگی صحیح، تصاویر و مطالب درج شده در تراکت و همچنین مکان مناسب پخش آن ایجاد می‌گردد.

۳) مکان و زمان مناسب پخش تراکت

توزیع تراکت در زمان و مکان نامناسب می‌تواند به راحتی منجر به هدر رفتن آن گردد. بنابراین برای داشتن نتیجه‌ی مورد نظر بهتر است که در ابتدا زمان و محل متناسب با نوع کسب‌و‌کار با توجه به حضور افرادی که می‌توانند به مشتری‌های واقعی بدل شوند را به درستی بررسی کرد.

۴) روش‌های مختلف پخش تراکت

تراکت‌های تبلیغاتی به صورت معمول با چندین روش متفاوت پخش و توزیع می‌گردند. از جمله آن‌ها می‌‎توان به موراد ذیل اشاره کرد:

  • پخش تراکت بین عموم مردم در معابر و نمایشگاه‌‎ها

  • چسباندن تراکت در معابر، درب منازل و مغازه‌ها

  • پخش تراکت به صورت خودرو به خودرو

۵) جلب توجه مخاطبین با کلمات برجسته و شفاف

همانطور که طراحی و ظاهر یک تراکت می‌تواند در نگاه اول مورد توجه قرار گیرد نوع کلمات و چگونگی استفاده از آن‌ها نیز به همان اندازه مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

۶) اهمیت فراخوان و عنوان اصلی

تراکت‌‌ها نسخه‌ی بزرگ‌تر کارت ویزیت نبوده و هدف دیگری را با خود به همراه دارند. این‌که در ابتدای تراکت خود از چه عنوان و تیتری استفاده می‌‌شود در بازاریابی بسیار تعیین‌کننده خواهد بود.

۷) تمرکز بیشتر بر روی مشتری

هنگامی که بحث بازاریابی و تبلیغات از طریق پخش تراکت مطرح می‌شود، از موضوع اطلاع‌رسانی اولیه فراتر رفته و می‌بایست مشتریان بالقوه را در مسیر ارتباط و تماس واقعی با خود قرار داد. اکتفا به گسترده کردن محصولات و خدمات و بروز‌رسانی آن‌ها در بخش بازاریابی نتیجه‌ی جالبی نخواهد داشت زیرا آنچه برای مشتریان می‌تواند در این بخش مهم باشد میزان اهمیتی است که یک شرکت تجاری برای آن‌ها قائل است. به عبارتی نیازها و مسائل مخاطبین شما موضوعی است که باید در اولویت تجارت قرار بگیرد.

۸) تخفیف، کلمه‌ی جادویی در تراکت

کلمه‌ی تخفیف، از کلمات شگفت‌انگیز و جذابی است که در هر مکانی ثبت شود، چشم‌ها را به خود جلب کرده و به احتمال بسیار زیاد مشتریان را به سمت مورد نظرتان هدایت می‌کند.

۹) توجه به ترکیب رنگ، فونت و تصاویر متناسب با کسب‌و‌کار


۱۰) توجه به گرماژ، جنس و روکش مناسب تراکت

ممکن است در ابتدا نوع و کیفیت کاغذ و همچنین رنگی که برای تهیه یک تراکت استفاده می‌شود مورد توجه زیادی قرار نگیرد اما همین موضوع خود در نحوه‌ی ارائه و جلب نظر مخاطبین اهمیت دارد. چرا که حتی اگر بهترین طرح و نوشته را هم داشته باشید ولی در کاغذ بی‌کیفیت و با رنگ نامناسب به چاپ برسانید از تاثیر آن کاسته می‌شود.

۱۱) کاربرد خاص صفحه‌ی خالی پشت تراکت

در حالت کلی، تراکت‌ها به صورت یک‌رو به چاپ می‌رسند؛ به خصوص آن‌هایی که جهت چسباندن بر روی سطوح مختلف چاپ می‌شوند. در وهله‌ی اول شاید به نظر برسد که چاپ تراکت به صورت یک‌رو ارزان‌تر باشد اما در عمل با کمی دقت خواهیم دید که تراکت دو طرفه، قدرت تبلیغاتی را دو برابر خواهد کرد. به عبارت دیگر با داشتن یک تراکت دورو ضمن برخورداری از فضای بیشتر تبلیغاتی، می‌توان هزینه‌ی کمتری نسبت به چاپ دو سری تراکت یک رو پرداخت کرد.